Autojen sähköistyminen muutti sekä autoliikkeiden että autonomistajien tarpeita pysyvästi. Murros ennakoitiin jo vuosia sitten Tampereen Huoltoykkösessä, josta tuli yksi Suomen ensimmäisiä e-Expert-sertifioituja korjaamoja vuonna 2021. Viimeisin investointi on uudet standardit täyttävä korkeajänniteakkujen vianetsintää, huoltoja ja korjauksia varten rakennettu korjaamo.
Jotain Tampereen Huoltoykkösen akkukorjaamon uutuusarvosta kertoo jo se, ettei edes palotarkastajilla ollut vielä täysin kirkasta ohjeistusta, mitä sähköautojen korkeajänniteakkujen korjaamotilalta vaaditaan paloturvallisuuden näkökulmasta.
Tästäkin syystä suunnitteluvaiheeseen meni lähes puoli vuotta, ja työtä tehtiin tiiviisti niin viranomaisia kuin arkkitehtia kuunnellen, Tampereen Huoltoykkösen yrittäjä Pasi Virtanen kertoo.
Niin seinien kuin ovien korkea palokuormaluokitus ei vielä sekään riittänyt, vaan myös ikkunalasit ovat niin sanottua palolasia, toisien sanoen ikkunat muodostuvat kahdesta lasista, joiden välissä on mahdolliseen tulipaloon reagoivaa turvageeliä.
Viime keväänä uudistui sähkötyöturvallisuuden SFS6002-standardi, jossa määritellään myös sähköajoneuvojen ja niiden korkeajänniteakkujen korjauksiin liittyviä kansallisia vaatimuksia, vahvistaa Suomen johtava autotekniikan ja korjaamoliiketoiminnan asiantuntija Diagno Oy:n operatiivinen johtaja Frans Malmari.
Nyt korkeajänniteakkujen korjaamiseen vaaditaan siihen soveltuva tila. Käytännössä oma, puhdas tila, jossa on huomioitu myös paloturvallisuus ja savunpoisto. Korkeajänniteakkuihin kohdistuvia töitä ei siis tulisi enää tehdä niin sanotusti muiden töiden ohessa korjaamohallissa. Myös mekaanikkojen varusteille ja työkaluille on vaatimuksia ja ne on tarkkaan määritelty. Tampereen Huoltoykkönen on tässä kehityksessä aivan etulinjassa.
Sekä Virtanen että Malmari painottavat erikoistunutta ammattitaitoa, jota sähköautojen korjaaminen edellyttää. Koulutus on jatkuvaa, ja tarvittaessa Tampereen Huoltoykkönen lähettää mekaanikkonsa vaikka Norjaan oppimaan uutta.
Kaiken kaikkiaan tämä on mittava investointi, työkaluista tiloihin ja ammattiosaamiseen, Virtanen toteaa.
Akun testaaminen vähentää auton omistamisen riskejä
Sähköauton akku on huomattavan kallis osa, merkistä riippuen uutena jopa 20 000 – 40 000 euroa. Käytettyä sähkö- tai hybridiautoa harkitessa Virtanen toivookin, että ostaja edellyttäisi auton myyjältä luotettavaa Aviloo-testiraporttia, joka kertoisi akun todellisen kunnon. Tämä laskisi uuden omistajan riskejä huomattavasti. Silloin, kun jotain vikoja löytyy, voidaan ne parhaimmassa tapauksessa korjata, tai vähintään selvitä vaihtamalla viallinen akku vähän ajettuun vaihtoakkuun. Päinvastoin kuin yleensä luullaan, viallinen akku ei aina tarkoita uuden kalliin akun ostoa. Todellinen tilannekuva ja kustannusarvio selvitetään Tampereen Huoltoykkösessä aina luotettavasti ja läpinäkyvästi.
Haluamme jatkossakin olla koko Pirkanmaalla se luotettava korjaamokumppani, ja pysyä mukana korjaamoalan kehityksessä, myös sähkö- ja hybridiautoissa. Siksi teimme investoinnin uuteen korkeajänniteakkukorjaamoon, Virtanen sanoo.
Me myös dokumentoimme kaikki korjauksen vaiheet, vaikka mikään säädös ei sitä edellytä. Haluamme yksinkertaisesti tarjota asiakkaalle enemmän tietoa ja ymmärrettävässä muodossa.
Siinä missä moni korjaamo vasta suunnittelee omaan sähköautokorjaamoon investointia, palvelee Tampereen Huoltoykkönen jo kaikkia sähkö- ja hybridiautojen omistajia nykyaikaisissa tiloissa ja ajantasaisella ammattitaidolla.
Tervetuloa tutustumaan – löydät yhteystietomme tästä!