Sähköautojen yleistyessä moni miettii, miten sähköauton huolto eroaa polttomoottoriauton huollosta. Usein sähköauto mielletään huoltovapaaksi, mutta ihan näin yksioikoinen asia ei ole. Sähköautoista puuttuu monia perinteisiä huoltokohteita, joista perinteisesti polttomoottoriautossa on huolehdittava, mutta sen sijaan huoltotarpeet keskittyvät eri osa-alueisiin.
Säännöllinen huolto on avainasemassa auton turvallisuuden, luotettavuuden ja pitkän iän varmistamiseksi – oli kyseessä sitten polttomoottori-, sähkö- tai hybridiauto. Sähköautoissa on polttomoottoriautoon verrattuna vähemmän huoltokohteita, mutta täysin huoltovapaaksi sitä ei voi väittää. Sähköautoissa ei tarvitse vaihtaa moottoriöljyä, jakohihnaa, öljynsuodattimia tai polttoainesuodattimia, mutta muita huoltotöitä ja säännöllisiä tarkastuksia sähköautoillekin on tehtävä. Tällaisia ovat esimerkiksi raitisilmasuodattimen, jarru- ja jäähdytysnesteiden vaihdot.
Sähköautot ovat huomattavasti painavampia kuin polttomoottoriautot. Tämän vuoksi auton alustan osat joutuvat kovan rasituksen kohteeksi. Myös jarrut vaativat sähköautossa erityistä huomiota, sillä sähköauton regeneratiivisen hidastuksen vuoksi levyjarrut saattavat jäädä vähäiselle käytölle. Tämä voi johtaa jarrujen ruostumiseen tai jumiutumiseen.
Miten usein sähköauto pitää huoltaa?
Auto kuin auto tulisi huollattaa ajoneuvovalmistajan huolto-ohjelman mukaan. Tämä pätee myös sähkö- ja hybridiautoihin. Huolto-ohjelmiin sisältyvät tyypillisesti muun muassa valot, jarrut ja alustan nivelet. Määräaikaishuolloissa tarkastetaan myös korkeajännitekomponenttien ja -kaapeleiden kunto, sekä varmistetaan, ettei akkukoteloon ole päässyt syntymään kolhuja.
Sähköauton huollossa huomioitavia erityispiirteitä:
- Jarrujen käyttö voi olla vähäistä regeneratiivisen hidastuksen vuoksi
Regeneratiivinen jarrutus vähentää sähköautoissa mekaanisten jarrujen käyttötarvetta. Tämä voi kuitenkin johtaa jarrujen ruostumiseen tai jumiutumiseen. Jarrujen säännöllinen herkistäminen voi pidentää jarrujen käyttöikää. - Ilmastointi on tärkeä osa auton toimintaa
Sähköautoissa ilmastointi ei ole vain mukavuustekijä, vaan se on osa auton lämmönhallintajärjestelmää. Ilmastointi on tärkeää myös akun oikeanlaisen toiminnan ja turvallisuuden kannalta. Jos sähköauton ilmastointi ei toimi oikein, voi auton korkeajänniteakun lämmönhallinta vaarantua ja pahimmillaan voi syntyä turvallisuusriskejä. Ilmastointihuolto sähköautoon vaatii myös korjaamolta erityistä osaamista ja erikoistyökaluja. Oikeanlaisten öljyjen ja kylmäaineiden käyttö on tärkeää, jotta järjestelmä toimii oikein. Siksi on tärkeää varmistaa, että sähköauton ilmastointihuolto tehdään aina ammattimaisessa, sähköautoihin erikoistuneessa autohuollossa. - Alusta ja renkaat – suurempi paino lisää riskejä
Sähköautot ovat polttomoottoriautoihin verrattuna painavampia ja suuri paino on kova rasitus myös auton alustalle. Alustan osat kuluvat tyypillisesti nopeammin kuin polttomoottoriautoissa.
Myös sähköautojen renkaat ovat usein suurempia ja painavampia kuin polttomoottoriautojen renkaat. On tärkeää, että renkaita käsitellään huolellisesti ja rengashuollossa käytetään ohjureita, sekä oikeanlaisia työvälineitä. Etenkin kaksikomponenttijarrulevyt voivat vahingoittua, jos renkaiden asennuksessa käytetään vääränlaisia työvälineitä, kuten iskevää ruuvinväännintä. Myös pyöränkulmien tarkastaminen on tärkeä osa sähköauton huoltoa. Väärät kulmat voivat kuluttaa epätasaisesti renkaita, ja huoltokustannukset voivat äkkiä kasvaa. - Akun huohotusjärjestelmä
On tärkeää pitää sähköauton korkeajänniteakun huohotusaukot aina puhtaina. Tukkeutunut järjestelmä saattaa kondensaation myötä kerätä kosteutta akkuun. Jotkut automallit sisältävät huolto-ohjelmissaan akun huohotusjärjestelmään liittyviä ennaltaehkäiseviä toimenpiteitä, kuten akun huohotusventtiilin puhdistuksen ja kosteuden poiston. Nämä eivät kuitenkaan välttämättä kuulu virallisiin huolto-ohjelmiin, joten autoilijan on hyvä varmistaa huoltamolta, että tarvittaessa nämä huomioidaan, etenkin iäkkäämpien sähköautojen kohdalla. - 12 voltin matalajänniteakku ja sen tarkastus
Tärkeä tarkastuskohde sähköautossa on myös 12 voltin akku. Tämä matalajänniteakku ladataan korkeajänniteakun kanssa, mutta se ei ole yhtä aktiivisessa käytössä kuin polttomoottoriautoissa. Siksi matalajänniteakun vikaantuminen saattaa jäädä huomaamatta ja tästä johtuva erikoinen oireilu voi johtaa jopa vääriin diagnooseihin. 12 voltin akun tarkastaminen ei aina kuulu huolto-ohjelmaan, mutta se olisi hyvä huomioida säännöllisesti huollon yhteydessä.
Mitä itse voi dtehdä?
- Lataa järkevästi: Älä lataa jatkuvasti akkua aivan täyteen, äläkä päästä kokonaan tyhjäksi. Akun elinikää voi pidentää, kun lataustaso pidetään pääsääntöisesti noin 20-80 % välillä.
- Jätä huollot sähköautoihin erikoistuneelle ammattilaiselle: Sähköautot vaativat ammattilaisiltakin erikoisosaamista ja -työhaluja. Käytä sähköautosi säännöllisesti huollossa osaavalla huoltamolla, joka on erikoistunut sähköautotekniikkaan.
Sähköautotekniikan ammattilaiset lähelläsi
Kun autoissa tekniikka lisääntyy ja monimutkaistuu, tarvitaan ammattilaisiltakin jatkuvaa osaamisen päivittämistä. Tampereen Huoltoykkönen on sähkö- ja hybridiautoihin erikoistunut e-Expert-korjaamo, jossa sähköautoja huolletaan ja korjataan kovanluokan osaamisella. Ammattitaitoa ylläpidetään säännöllisellä kouluttautumisella ja ajantasaiseen tekniikaan sekä työkaluihin panostetaan jatkuvasti.
Onko sähkö- tai hybridiautosi huollon tarpeessa? Me huolehdimme, että autosi pysyy hyvässä ajokunnossa ja voit ajella turvallisin mielin.
Onko autohuolto edessä? Varaa aika ja tuo autosi silloin, kun sinulle sopii
Varaa huolto